Pretraži katalog knjižnice ili web stranicu

Događanja

Odrasli

2. okrugli stol o poticanju čitanja kod djece i mladih zaČITAJ se! – „Pandemija čitanja“

U sklopu manifestacije Noći knjige Knjižnica je organizirala 2. okrugli stoli o poticanju čitanja kod djece i mladih koji je održan 25. travnja 2022. godine na platformi Zoom uz potporu Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske i Grada Pule.  

    U vremenu digitalne tehnologije i društvenih mreža, nastave u školi i online, djeca i mladi, profesori, savjetnici, stručni suradnici i psiholozi susreću se s brojnim izazovima i velikim promjenama. Klasični modeli nastave nisu više zadovoljavajući i potrebno je prilagoditi se novim uvjetima učenja i predavanja. Djecu i mlade potrebno je motivirati za knjigu i čitanje, poticati ih na korištenje knjižnične građe za informiranje, približiti im nastavu jezika i književnosti, ali i kulture općenito. Budući da je čitanje jedan od preduvjeta sudjelovanja u kulturi, ono izravno i neizravno utječe na poboljšanje ukupne kvalitete života pojedinca i društva, što nam je u ovim iznimnim okolnostima prijeko potrebno.
Na prvom okruglom stolu o poticanju čitanja kod djece i mladih, koji je Gradska knjižnica i čitaonica Pula održala u Noći knjige 2021., razgovaralo se o suvremenoj čitalačkoj problematici, a kroz primjere dobre prakse knjižničari, nastavnici, odgajatelji i psiholozi iz Hrvatske i Slovenije podijelilo je svoja iskustva. Da bi se nastavio razgovor o temama otvorenima u 2021. godini, Knjižnica je u Noći knjige 2022. organizirala drugi online okrugli stol zaČITAJ se!, s posebnim naglaskom na iskustva stečena tijekom Godine čitanja i izazove vezane uz propisane epidemiološke mjere i ograničavanja okupljanja. Budući da je ove godine glavna tema Noći knjige bila sloboda, a pandemijska godina nam je uvelike ograničila slobodu na koju smo bili navikli, okrugli stol ove godine imao je i simboličan način – Pandemija čitanja. Je li nas pandemija zaista ograničila u pristupu knjigama ili nam je otvorila neke nove mogućnosti saznali smo iz primjera dobre prakse kojih je ove godine bilo 9.
Okrugli stol započeo se razgovorom s autorima Andrijanom Kos Lajtman i Damirom Radićem koji su predstavili svoju zbirku poezije Zarazna zona nastalu u doba pandemije i potresa, u izdanju Nakladničke kuće Fraktura. Pisali su zajedno o  istim temama, ali svatko na svoj način, spontano, rasterećenim stilom. Predstavili su svoj pogled na pisanje u doba pandemije i kako iz jedne teške i dramatične situacije u kojoj smo se svi zajedno našli izvući nešto dobro i ostaviti pisani trag kao podsjetnik na vrijeme u kojem se nalazimo.
Uslijedilo je izlaganje studenata Informacijskih nauka/bibliotekarstva Filozofskog fakulteta u Sarajevu Davida Dedića i Lejle Tabaković. Oni su predstavili svoju Facebook stranicu Virtualno pero koja je nastala s ciljem da studenti komparativne književnosti i bibliotekarstva objavljuju svoje priče, pjesme tekstove i eseje budući da se u okolnostima pandemije sajmovi knjiga i promocije nisu održavale pa su na ovaj način željeli djelovati u cilju afirmacije knjige i pisanja. Također, podijelili su svoja iskustva s internacionalnog kursa Interkulturalne perspektive informacijske pismenosti i metapismenosti koji je bio svojevrsni izazov i prilika za upoznavanje i učenje u novom okruženju, putem drugačijih metoda od strane eminentnih stručnjaka iz Europe i svijeta.
Jadranka Težački, profesorica sociologije i diplomirana knjižničarka Medicinske škole Varaždin, predstavila je program 21 za 2021. kroz izlaganje Upute u dvoznamenkastom broju ili kako zainteresirati nove naraštaje za čitanje? Riječ je o programu kojim se škola prijavila na Javni poziv za predlaganje programa koji potiču čitanje i razvoj čitateljske publike u Republici Hrvatskoj za 2021. godinu, i jedina je škola u Republici Hrvatskoj čiji je program odobren od strane Ministarstva kulture. Cilj programa razvoj je čitalačke pismenosti među srednjoškolcima, razvoj kreativnosti i poticanje na čitanje nelektirnih djela te povezivanje književnosti s drugim, učenicima bliskim umjetnostima. Iz primjera dobre prakse vidljivo je program bio i više nego uspješan, da su se učenici aktivno uključivali u aktivnosti i da su ciljevi programa ostvareni.
Anamarija Horvatinčić, diplomirana knjižničarka iz Gradske knjižnice Velika Gorica, predstavila je mali književni festival Turbooks prije pandemije i u pandemijskoj Godini čitanja. Riječ je o prvom događanje takve vrste na području Velike Gorice i Turopolja, koje je knjižnica pokrenula 2018. godine sa željom da se skrene posebna pažnja na važnost knjige i čitanja, prvenstveno kroz druženje s popularnim književnicima za odrasle, djecu i mlade.
Helena Brulc, diplomirana ekonomistica i knjižničarka, i Petra Kovič, diplomirana knjižničarka, iz Knjižnica Mirana Jarca Novo mesto na slovenskom su jeziku predstavile svoje izlaganje Ko edino putovanje postane branje. Prije epidemije, knjižnica je bila važan neutralni društveni prostor, dostupan svima gdje su se posjetitelji osjećali kao kod kuće i udobno. Mnogi su mladi svoje slobodno vrijeme provodili u knjižnici, upoznavali prijatelje i poznanike, posjećivali događaje, zajedno učili i radili zadaću. U vremenu izostanka druženja, zatvaranja škola, vrtića i drugih organizacija, knjižničari su još više osvijestili svoje poslanje i utrli različite putove svojim mlađim članovima. Nude se online usluge putem raznih digitalnih platformi, iznajmljivanja e-knjiga i drugih digitalnih aktivnosti koje se kreiraju i provode tijekom epidemije. Uvijek se nastoji osigurati stalan pristup knjižničnoj građi.
Jasna Brkić, diplomirani klasični filolog i viši bibliotekar, i Biljana Petrović, profesorica spskog jezika i književnosti i knjižničarka, iz Dečjeg odelenja Biblioteke grada Beograda predstavile su Put do knjige uz online izazove i podvige. Govorile su o  radionicama obiteljskog čitanja kroz koje već dugi niz godina, u Dečjem odeljenju Biblioteke grada Beograda, ustrajno i sistematično nastoje njegovati čitalačke navike kod djece od najranijeg uzrasta, brižljivo ih uvodeći u svijet knjige i gradeći čvrstu vezu između knjige, roditelja i djeteta. Tijekom radionica, baziranih na storytelling tehnici, djeca i roditelji aktivno sudjeluju u procesu pripovijedanja priča, a uz pomoć jednostavnih rekvizita, edukativnih digitalnih alata, poticajnih zadataka i raznovrsnih igrovnih aktivnosti, postaju glavni junaci priče. Pandemija je pred knjižničare postavila još veće izazove pa se na izlaganju prikazalo kako su radionice, koje su se inače izvodile uživo, izgledale putem Zoom aplikacije i kako su ipak uspjeli održati vezu sa vrtićima i školama i održavati prepoznatljive programe za poticanje čitanja.
Danijela Petrić, knjižničarka iz Knjižnice i čitaonice "Fran Galović" Koprivnica, predstavila je Olimpijadu čitanja – program poticanja čitanja iz užitka kod djece. Riječ je o programu na inovativan i poticajan način potiče djecu da čitaju knjige, da čitaju iz užitka te da prepoznaju knjižnice kao zanimljivo mjesto za stjecanje znanja i novih spoznaja. Projekt je pokrenut 2016. godine, a u 2021. zahvaljujući sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske otvorena je nova mrežna stranica projekta posebno prilagođena za korištenje djeci. Rezultati su iznad očekivanja, a na izlaganju je predstavljen projekt, način provođenja, web stranica te mogućnost multipliciranja u druge sredine širom Republike Hrvatske.
Martina Jakovčić, diplomirana učiteljica razredne nastave u OŠ „Mate Dematin“ Medulin – područni odjel Banjole, govorila je o legendama kao poticaju kreativnosti, kako u nastavi tako i za poticanje čitanja. Predstavila je kako je nastala slikovnica Mića štorija o Divić – gradu, nastale u sklopu projekta Grota do grote kao dobar primjer kako legende mogu biti poticaj književnog stvaralaštva. Zatim je predstavila ovogodišnji projekt Napopriko po Istri – istarski mitovi i legende te zaključila da je usmena je predaja inače u književnosti jako rijetko sačuvana pa je važno zainteresirati učenike za slušanje/čitanje legendi i predaja kako bi više doznali o povijesti našeg zavičaja.
Posljednje izlaganje bilo je ono Tijane Živko, profesorice hrvatskog jezika i književnosti i diplomirane knjižničarke iz Gradske knjižnice i čitaonice Pula. Predstavljen je program Knjigotvorac – digitalne slikovnice: radionica stvaranja slikovnice na daljinu. Program je pokrenut u sklopu projekta "Razlistaj priču" u Mjesecu hrvatske knjige 2020. godine, u vrijeme pandemije virusa COVID-19 s ciljem poticanja interesa za čitanje kroz sudjelovanje u izradi sadržaja (slikovnog i tekstualnog) i korištenje digitalnih tehnologija.

Iz primjera dobre prakse vidljivo je da pandemija, osim fizičkih ograničenja, nije postavila nikakve druge prepreke. I knjižničari i profesori na razne su načine i pomoću dostupnih alata pronašli alternativne načine kako bi nastavili komunikaciju s korisnicima, a sve u cilju poticanja čitatelja na aktivno i kritičko čitanje kao i povećanja dostupnosti knjiga i drugih čitalačkih materijala. Iz svega se može zaključiti da je u doba pandemije kreativnost pronašla svoj put kako bi knjiga i čitanje i dalje bili dostupni svima. Također, u realizaciji planiranih aktivnosti ključnu ulogu ima dobra suradnja, kako unutar same ustanove tako i u zajedničkim projektima s vanjskim suradnicima i ustanovama uz podršku ravnatelja, gradova, županija i Ministarstva, što je vidljivo iz primjera dobre prakse koji su bili predstavljeni na ovom okruglom stolu.

Prilozi

PODIJELI: